Het cadeau

Als trouwe klant van de NS, kreeg ik onlangs een cadeautje.  Om de afschaf van het papieren kaartje te vieren, want dat is toch zo’n onhandig ding, kregen wij, trouwe abonnementhouders  2 kaartjes van papier, om onszelf te upgraden naar de eerste klas!! Ja!

Ik moet opbiechten,  ik heb nog nooit eersteklas gereisd bij de NS.
Ik droom over zachte stoelen, extra beenruimte. Een rustig gesprek voeren in een nette coupé.

Ik kan het mis hebben, immers ik kwam er nooit. Ik heb er alvast zin in!

Daar is een tweetal redenen voor. Als kind kwam ik uit de arbeiderklasse,  en dat is zeker geen eerste klas!
En nu  zit ik in de, volgens de NS, tweederangsburger klasse.

Dat zeggen ze niet hardop, dat is niet netjes.

Ik heb dus een voordeelurenabonnement, vandaar dit cadeau. En ik heb een rolstoel.  Ik vraag wel eens assistentie aan, dus dat kan geen verrassingen zijn voor mijn vriendjes en vriendinnetjes bij de NS. Zien ze zo in de computer!

Mijn abonnement kost net zoveel als die van lopende zoon. Zoon echter zit altijd in coupé. Daar piept en kraakt het niet zo hard en het waait er nooit, zoals op het balkon.
Ook hij kreeg 2 upgradekaarten van papier!

Upgraden, wie houdt er niet van? Ik moest ooit met de Eurostar en de enige rolstoelplaatsen die er waren, waren in de eersteklas!  Inclusief champagne.  Nu drink ik niet en MANtelzorger lust het niet,  maar wat een ervaring!
En ik betaalde minder dan de rest. Vond ik ook overdreven, maar als je in Nederland als eeuwige klappertandende balkonreiziger in de eersteklas van de Eurostar wordt gezet. Geniet ervan!
Voor je het weet zit je weer in een NS trein te schudden en dan is de herinnering nog even zoet en geeft houvast, omdat je ergens ter wereld een eersterangs burger mag zijn.

De rolstoelplaatsen bij de NS zijn nooit in de eersteklas. Sterker nog,  de eersteklas is voor rolstoelen helemaal niet toegankelijk!  Zit ik dan met mijn upgradekaarten?!

Wat te doen?
Terugsturen en vragen om een geschikt cadeautje?
Terugsturen en vragen om gelijke behandeling, waarbij ze als gekken de eersteklas toegankelijk gaan maken.
En als ze dan toch bezig zijn……..
Misschien komt het voor 2030 dan toch nog voor elkaar. (Dromen mag toch?)

Ik ga, hoe dan ook, gebruik maken van deze gulle gift. Omdat ik het moe ben dat de NS ons nog steeds als derdeklas passagiers vervoerd. Omdat we nooit een keus krijgen. Onze medereiziger op rottige klapstoelen moeten zitten in dubbeldekkers of we in de ‘koplopers’ de stiltecoupe ingeduwd worden, omdat men bedacht heeft daar de rolstoelplaats te moeten maken. Zo hebben we niks te zeggen door simpelweg te forceren, dat we onze monden houden! Terwijl ik wellicht met MANtelzorger een gesprekje wil voeren in de praatcoupé.
Gewoon een beetje extra gas geven? Zou de deur naar de eersteklas dan wat wijder worden? Zodat het past?
Ik neem natuurlijk wel mijn geldig papieren kaartje mee!

Plaats een reactie